maanantai 26. syyskuuta 2011

Auto Rickshaws are back!

Riksat ovat olennainen osa Mumbain kaoottista liikennettä. Ne ovat kuin pieniä musta-keltaisia koppakuoriaisia, jotka puikkelehtivat liikennevirrassa. Kolmipyöräisinä ja pieninä ne täyttävät pikkuruisimmankin kolon, joka autojen väliin jää.
Riksoilla on oman roolinsa joukkoliikenteessä bussien, junan ja taksien rinnalla. Niillä kulkeminen on joustavaa, halpaa ja ilmavaa – riksassa on katto, mutta ei sivuseiniä. Mumbaissa on reilu satatuhatta riksaa ja tuplamäärä riksakuskeja.

Viime maanantaina tämä tuiki tärkeä kulkuväline petti tuhannet asiakkaat. Riksat seisoivat parkissa ja kuskit pitivät vapaata.  Riksan käyttäjille tilanne oli kaoottinen; miten päästä töihin tai kouluun?  Autoilijan näkökulmasta tilanne oli ihanan rauhallinen - liikenne sujui huomattavasti paremmin ilman ’koppakuoriaisia’. Bussipysäkeillä ei kuitenkaan ollut rauhasta tietoakaan, kun ihmiset tappelivat tiensä busseihin.
Riksat olivat poissa kaduilta kolme päivää. Ne lakkoilivat oikeudestaan huijata matkustajia. Luit oikein: oikeudesta huijata!! Kyllä tämä maa on yllätyksiä täynnä. Yhtenä viikkona lakkoillaan ja marssitaan korruptiota vastaan ja seuraavalla viikolla lakkoillaan oikeudesta huijata.
Riksoissa on mekaaniset mittarit, jotka raksuttavat ajetun matkan mukaan. Iso osa riksakuskeista on rukannut mittariaan siten, että siihen kertyy 20-30 % enemmän kilometrejä kuin todellisuudessa on ajettu.
Riksamittari raksuttaa edessä vasemmalla

Lakon takana oli poliisin päätös järjestää suurratsia, tarkistaa mittarit ja sakottaa vääristä mittareista. Tarkistusten takia riksat eivät uskaltautuneet parkkialueiltaan kaduille. Ne kuljettajat, joilla mittariasiat olivat kunnossa, eivät puolestaan uskaltaneet ajaa, koska muut mukiloivat rikkuri-kuskit ja moukaroivat näiden kulkupelit.  Osa kuskeista järjesti mielenosoituksen rukattujen mittareiden puolesta.
Loppuviikosta tilanne rauhoittui ja riksat palailivat liikenteeseen korjautettuaan mittarinsa. Voittajia tässä olivat asiakkaat. Lehdissä haastatellut matkustajat vertailivat riksahintoja ennen ja jälkeen hässäkän. Hinnat olivat tippuneet 15-30%. Voittajia olivat myös mittarikorjaamot. Lehtitietojen mukaan 20 000 riksaa korjautti mittarinsa laillistetussa korjaamossa viime viikolla.
Eli ei muuta kuin riksan kyytiin! Tottumattomalta riksakyyti vaatii hermojen hallintaa, sen verran hurjaa puikkelehtiminen autojen ja kuorma-autojen seassa on. Vähän sydäntä kylmää, kun teini kertoo hypänneensä riksan kyytiin kavereidensa kanssa. Mutta turha tässä on täristä – vuosien varrella olen monta kertaa todeksi todennut moton ”Maassa maan tavalla”.  Ja riksat ovat osa Intiaa.

ps. Riksat ovat osa esikaupunkiliikennettä, sillä Mumbain keskustaan kolmipyöräiset eivät saa mennä.  Tämä on yksi monista asioista, jotka tekevät etelä-Mumbain paljon organisoidummaksi kuin esikaupunkialueen.

4 kommenttia:

  1. jani.saarinen@talokeskus.fi26. syyskuuta 2011 klo 8.53

    Joskus Indonesiassa Yogjakartassa meillä on kuskina pieni mies, joka hyytyi täysin. Laitettiin kaveri penkille istumaan ja hyppäsin itse polkemaan. Saatiin keskustan kävelykadulla spontaanit ja raikuvat aplodit.

    VastaaPoista
  2. Hah, kuulostaapaa hauskalta. Pitäisikin ryhtyä päiväksi riksakuskiksi ja kirjoittaa yleisön reaktioista...niistä saattaisi tulla kirja.

    VastaaPoista
  3. Paljonko riksakyyti maksaa? Taitaa tulla taksat (hieman huijatutkin) tarpeeseen. Vaikka kyllähän se niin on että rehellisyys maan periin.Eikö riksataksoja voisi nostaa rehellisesti ylöspäin - ovat ilmeisimmin erittäin tarpeellisia?

    VastaaPoista
  4. Riksat ovat ulkomaalaisen näkökulmasta edullisia. Pikkumatka maksaa parikymmentä senttiä ja eurolla köröttelee jo pidemmälle. Monet käyttäjistä ovat kuitenkin pienituloisia (kuukausitulot esim 150 e). Tällöin sentitkin lasketaan. Eli kyseessä ei ole ihan Robin Hood -juttut, jossa rahaa siirretään rikkailta köyhille. Vaikkei ole riksakuskaan leipä leveä. (Täyttykin kysyä apulaiselta riksakuskin palkasta - hänen edesmennyt miehensä ajoiriksaa.)
    Ja tosiaan, rehellisyys maan perii - ehkä jonain päivänä tämänkin maan ;)

    VastaaPoista