Auto on oiva kulkuväline täällä, jos jaksaa istua ruuhkassa ja ’nytkyttää’ eteenpäin. Hyvät vaihtoehdot ovat vähissä, joten olen päättänyt tykätä nytkyttävästä autokyydistä kuljettajan taistellessa tilasta satojen ja tuhansien muiden kulkuneuvojen puristuksessa.
Autoja on Mumbaissa liian paljon. Sama tuttu reitti voi kestää liikenteen määrästä riippuen 20 minuutista kahteen tuntiin. Suunnittele siinä liikkumiseen tarvittava aika järkevästi! Inhoan myöhässä olemista, mutta siihen on opittava suhtautumaan rennosti. Tyydy tyynesti olemaan joskus myöhässä, ellet sitten halua olla aina tuntia etuajassa!
Vaihtoehtoisten menopelien määrä Intian markkinoilla on kasvanut ja kasvaa edelleen. Historiaa ovat ajat, jolloin tarjolla oli vain yksi automerkki, Ambassador. Ambassadorin esikuva on 50-luvun Oxfort Morris ja mallia on muutettu vain vähän myöhempinä vuosikymmeninä. Nyt Ambassadoreja näkee hyvin vähän Mumbain liikenteessä ja yksityisautoina tuskin koskaan.
50-luvun automuotoilu täytti Intian kadut vielä 80-luvun alussa. |
’Modernit’ autot tulivat Intian markkinoille vasta 80-luvulla, kun Maruti-Suzuki perustettiin ja se aloitti Maruti800:n valmistuksen. Siihen asti intialaisilla oli tarjolla vain 50-luvun tyylisiä autoja. Nykyään Intiassa valmistetaan kolme miljoonaa henkilöautoa vuodessa.
Tämä markkina on pienten autojen markkina. Pienet, näppärät ja edulliset autot täyttävät Mumbain kadut ja kadun vierukset. Mielenkiintoinen on maailman halvimman auton TATAn Nanon tarina. Se luotiin markkinoille edullisimpana vaihtoehtona ja sillä houkutellaan moottoripyörän ostajia automarkkinoille. Menestys ei kuitenkaan ole ollut kummoinen.
Tämä markkina on pienten autojen markkina. Pienet, näppärät ja edulliset autot täyttävät Mumbain kadut ja kadun vierukset. Mielenkiintoinen on maailman halvimman auton TATAn Nanon tarina. Se luotiin markkinoille edullisimpana vaihtoehtona ja sillä houkutellaan moottoripyörän ostajia automarkkinoille. Menestys ei kuitenkaan ole ollut kummoinen.
Tata Nanon saa omaksi reilulla 2000 eurolla |
Luksus-autot ovat oma nichensä täällä. Mumbain keskustaan ajelessani menen sekä Rolls Roycen, Porchen että Bentleyn automyymälöiden ohi – isot upeat autot kiiltävät näyteikkunoiden takana. Näitä autoja näkyy täällä tosin muuallakin kuin näyteikkunoissa.
Filmistarojen suosikki näyttäisi olevan valkoinen mersu. Naapurin leffatähti Sanjay Dutt piti ennen Diwalia ison vastaanoton kotonaan ja kotikatumme täyttyy tuona iltana valkoisten mersujen hitaasti etenevästä letkasta.
Autot eivät selviä Mumbain liikenteessä ilman ryppyjä ja kuhmuja. Meidän Toyota Innovamme on ollut liikenteessä nyt 11 kuukautta ja kokenut kolme kolaria. Viimeisin isompi kolahdus kävi muutama viikko takaperin, kun tytöt kavereineen olivat matkalla urheilujoukkueen illalliselle. Kuski kisasi kuorma-auton kanssa paikasta kaistalla ja päätyi ajamaan kuorma-auton takakulmaan – ja arvaa kumman auton pelti meni ryppyyn?
Peltiryppyjä seuraa yleensä huutotappelu, jossa ratkotaan syyllisiä. Niin tälläkin kertaa. Huutotappelulla on riski muuttua käsiryysyksi, mutta tätä emme ole onneksi vielä kokeneet. Tässä myös syy, miksi ulkomaalisilla yleensä on kuljettaja – huutotappelussa tai käsiryysyssä ulkomaalainen jää aina kakkoseksi.
Peltiryppyjä seuraa yleensä huutotappelu, jossa ratkotaan syyllisiä. Niin tälläkin kertaa. Huutotappelulla on riski muuttua käsiryysyksi, mutta tätä emme ole onneksi vielä kokeneet. Tässä myös syy, miksi ulkomaalisilla yleensä on kuljettaja – huutotappelussa tai käsiryysyssä ulkomaalainen jää aina kakkoseksi.
Kuljettajamme ja Innova upo-uutena, ilman rypyn ryppyä |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti