Lähettäisitkö
lapsesi kouluun, jossa mahdollisuus oppia lukemaan on 60%? Tällainen on tilanne Mumbain julkisissa kouluissa. Mitä tapahtuu lopuille 40%:lle
seitsemän peruskouluvuoden aikana? Mikseivät he opi lukemaan?
Periaatteessa
vanhemmilla on Mumbaissa kolme vaihtoehtoa: laittaa lapsi kaupungin
pyörittämään julkiseen kouluun ilmaiseksi, maksaa vähän ja laittaa lapsi
julkisin varoin tuettuun kouluun tai maksaa paljon ja laittaa lapsi
yksityiskouluun. Käytännössä isolla osalla ei ole taloudellisesti
mahdollisuutta kuin ensimmäiseen tai nippa-nappa toiseen vaihtoehtoon - eli
julkiseen kouluun tai julkisen varoin tuettuun kouluun.
Kuva Atman Blogista: Refining Education |
Iso osa 6-14-vuotiaista lapsista käy koulua ja uusi Right to Education Act takaa,
että jokainen oppilas pääsee luokalta toiselle peruskoulun aikana. Tämä ’all
pass’ -periaate luotiin, jotta oppilaiden koulupolku ei katkeaisi luokalle
jäämisen tai epäonnistumisen pelkoon, kuten usein kävi. Toisaalta, kaikki pääsee
läpi –periaate myös haastaa oppimistuloksia.
Julkisissa
kouluissa oppimistulokset ovatkin pöyristyttävän heikkoja. Tuoreen tutkimuksen
mukaan koulun ylimpien luokkien oppilaista eli 5-7. luokkalaisista joka
neljännen matemaattiset taidot yltävät vain sille tasolle, että he tunnistavat
numerot yhdestä sataan. He eivät osaa tehdä näillä numeroilla mitään laskutoimituksia.
Surullista, kun ajattelee, että monen kohdalla koulutie loppuu peruskoulun
viimeisen eli seiskaluokan jälkeen.
Miksi sitten
julkisissa kouluissa ei opi? Työpaikkoina ne ovat kuitenkin haluttuja. Erään
tilaston mukaan julkisten koulujen opettajat ovat poissa työpaikalta joka
viides päivä. Eli ainakin yhden päivän viikosta luokka on ilman opettajaa. Työkulttuuri
onkin ’joustavaa’ eikä opettaja töissä ollessaankaan välttämättä vietä aikaansa luokkahuoneessa.
Lisäksi oppimisen aikaansaaminen 40-50 lapsen luokassa ei ole ihan helppoa –
varsinkin kun tilat ja välineet ovat usein heikkoja.
Lasten kirjavat taustat tuovat myös omat haasteensa oppimiselle. Moni oppilaista tulee lukutaidottomasta perheestä, jossa oppimista ei pystytä tukemaan kotona. Lisäksi Intian lukuisat kielet aiheittavat sen, että moni on muualta muuttanut ei saa opetusta omalla äidinkielellään.
Lasten kirjavat taustat tuovat myös omat haasteensa oppimiselle. Moni oppilaista tulee lukutaidottomasta perheestä, jossa oppimista ei pystytä tukemaan kotona. Lisäksi Intian lukuisat kielet aiheittavat sen, että moni on muualta muuttanut ei saa opetusta omalla äidinkielellään.
Vapaaehtoistyöpaikassani
Atmassa tehdään töitä sen eteen, että jokainen lapsi ja nuori saisi hyvätasoista opetusta. Atma tukee konsultoinnilla
parikymmentä järjestöä, jotka tarjoavat erilaisia ratkaisuja paremman
koulutuksen eteen.
Jotkut
partnereistamme parantavat opetuksen laatua palkkaamalla opettajia ja
sijoittamalla näitä töihin julkisiin kouluihin – eli yksityisiä opettajia
julkisissa valtion yksiköissä. Muutosagentteja ja lisäresursseja.
Jotkut järjestöistä
pyörittävät iltapäiväkeskuksia, joissa motivoituneet ja energiset opettajat tarjoavat
lapsille sen opetuksen, mikä näiden olisi kuulunut saada jo aamupäivällä
koulussa.
Jotkut järjestöistä järjestävät julkisiin tai valtioavusteisiin kouluihin opetusvälineitä, opettajankoulutusta, vanhempain
kokouksia, opintojen ohjausta ja välipalaa nälkäisille oppilaille, sekä
auttavat kouluja rakentamaan tehokkaampia opetussuunnitelmia.
Jotkut tarjoavat
kouluille apua oppimishäiriöiden tunnistamiseen ja järjestävät erityisopetusta
näille oppilaille.
Tuhannen taalan
kysymys onkin, että mikä näistä toimintatavoista ratkaisee ongelmaa tehokkaimmin? Mikä on se malli, jota kannattaisi monistaa?
Oppilaiden lukumäärä
Mumbain julkisissa kouluissa laskee, kun kaikki kynnelle kykenevät haluavat
lapsensa parempiin kouluihin. Onko ala-arvoisen opetuksen tarjoaminen tapa
ulkoistaa laissa määrätty perusopetus yksityisille kouluille ja non-profit
järjestöille?
Näyttää vahvasti siltä, että järjestöjen tehtävä on luoda yhä tehokkaampia ratkaisuja opetuksen laadun parantamiseksi, jotta tähän maailman isoimpaan demokratiaan saadaan lukutaitoisia äänestäjiä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti